Stress transformeren in voldoening – start 14 sept 19u00

Stress transformeren in voldoening - Leer de wijsheid van het boeddhisme toe te passen in je werk en je dagelijkse leven - Jaartraining Skillful Means bij Nyingma Centrum Nederland

Mindfulness op je werk

Skillful means – Jaartraining I

Spanning is normaal, stress niet. Skillful Means biedt bewezen methoden om stress om te zetten in voldoening, zowel op het werk als thuis. Hiermee voorkom je burn-out, verminder je stress en leg je de basis voor duurzame vervulling.

Skillful Means leert je om zelfs situaties die je normaal gesproken liever uit de weg gaat anders te benaderen. Ze worden bondgenoten op weg naar je natuurlijke balans. Dat gebeurt in actie: je gebruikt je dagelijkse activiteiten als basis voor beoefening. Zo ervaar je direct hoe het is om gezond te leven en werken, zonder emotionaliteit en met een overvloed aan creatieve, voedende energie.

Dit programma spreekt je aan op wie je ten diepste bent en nodigt je uit om je volledige vermogen als mens naar buiten te brengen. Je ontdekt dat je van nature positief en gevend bent, gericht op samenwerking.

Begeleiding: Ineke Smits

Programma

  • 14 september 2020 – 14 juni 2021
  • maandagochtend van 19.00 – 20.30 uur
  • 30 lessen en 1 workshop
  • maximaal 15 deelnemers

Eerste les 14 september = Open les !

Kosten Jaartraining incl 9 Kum Nye workshops en passe-passepartout: € 495,- of € 55,- per maand

Kosten 30 wekelijkse lessen: € 365,-

Lesprogramma jaartraining Stress transformeren in voldoening

Zelfkennis – Jij bent niet je stress

Jij bent niet je stress, maar stress is een patroon van weerstand in ons lichaam en in onze geest.

Nieuwe bronnen aanboren – voldoening – de ‘vier nee’s’

In deze les leer je vier dingen die je voortaan niet meer hoeft te doen.

Balans herstellen –  Lichaam en geest

Lichaam en geest met elkaar in contact brengen geeft balans en een staat van welbevinden.

Zelfkennis – drie obstakels bij verlichten van stress

We leren drie obstakels herkennen en passen remedies toe om die obstakels uit de weg te ruimen.

Nieuwe bronnen aanboren – Een nieuwe taal

We leren een nieuwe taal die niet gebonden is aan de ‘oude stemmen’ van het geconditioneerde zelf.

Balans herstellen – Voelen en denken

We leren de buik betrekken, zodat onze handelingen ondersteund worden.

Balans herstellen – Voelen en denken – Intelligentie ontwikkelen

Door goed gebruik te maken van onze intelligentie kunnen we die benauwde ruimte openen waar gedachten en emoties onze wereld beheersen.

Balans herstellen – Voelen en denken – Energiecentra in het lichaam

Je krijgt verschillende suggesties om energiecentra in het lichaam te betrekken en te (re)vitaliseren, ook terwijl je actief bent.

Zelfkennis – Verantwoordelijkheid nemen

Verantwoordelijkheid nemen betekent dat je het beste in jezelf naar boven laat komen, doordat je gebruik maakt van je tijd in dit leven. We oefenen met de houding en het gedrag om verantwoordelijkheid te kunnen nemen.

Nieuwe bronnen aanboren – Zintuigen openen

Stress treedt op als de zintuigen niet ontspannen kunnen functioneren. Je leert de zintuigen naar binnen en naar buiten te ontspannen. Wanneer de zintuigen openen kunnen vaste voorkeuren en houdingen ontspannen.

Balans herstellen – Geven en ontvangen – Alchemie van de adem

Adem is onze voornaamste levensenergie. Door in- en uitadem in evenwicht te brengen komt er evenwicht in de stroom tussen geven en ontvangen.

Balans herstellen – Geven en ontvangen – Waardering en motivatie

Waardering en motivatie zijn van wezenlijk belang voor een bevredigende en gezonde werkervaring.

Balans herstellen – Geven en ontvangen – Om je werk geven

‘Geven om’ leidt tot  betrokkenheid vrij van beperkingen en tot plezier in het zo goed mogelijk uitvoeren van de activiteit die je onder handen hebt. Hoe kun je deze kwaliteit ook vrijmaken in situaties die je lastig vindt?

Zelfkennis – Wat is het dat ik niet weet?

We leren vragen stellen aan onszelf om nieuwe kennis aan te boren, die de knopen in onze geest kan openen.

Nieuwe bronnen aanboren – Een nieuw thuis creëren

Hoe kan je je altijd en overal thuis voelen, ongeacht de omstandigheden?

Balans herstellen – Zijn en Doen – Aanwezig zijn IN je activiteiten

In deze les aandacht voor stil zijn.

Balans herstellen – Zijn en Doen – Gerichte aandacht ontwikkelen

We leren hoe we focus ontwikkelen, zodat we aanwezig zijn in onze ervaring.

Balans herstellen – Zijn en Doen – Concentratie ontwikkelen

Concentratie is het vermogen om bij de keuze van het aandachtig bewustzijn te blijven zonder afgeleid te worden. We leren hoe je concentratie ontwikkelt.

Balans herstellen – Zijn en Doen –  Het positieve doen

Een belangrijke oorzaak voor stress is dit vastzitten in gedragspatronen die onze energie vasthouden. Door niet te herhalen en voor het positieve te kiezen kunnen we stress transformeren in meer gezonde en heilzame manieren van zijn.

Zelfkennis – Tijd besturen

In deze les inzicht en ervaring hoe we gebruik kunnen maken van tijd zodat stress kan worden omgezet in resultaatgericht en met voldoening werken.

Nieuwe bronnen aanboren –  Een positieve grondhouding

We hebben de keuze positieve gedachten in onze geest te plaatsen en te voorkomen dat we ons eigen lijden of dat van anderen versterken. We leren een positieve houding te versterken.

Balans herstellen – Privé en Werk

Het gevoel van scheiding tussen privé en werk kan stress opleveren. In deze les leren we zien dat die strijd zich niet zozeer buiten ons afspeelt maar vooral gevoerd wordt in onze geest. We kunnen er invloed op uitoefenen!

Zelfkennis – Mindfulness van stress in vijf stappen

Met alle ervaring en kennis van het afgelopen jaar zijn we in staat om situaties die zich aan ons presenteren meer ontspannen te benaderen. We hebben de middelen en als we mindful zijn kunnen we ze op het juiste moment inzetten.

Praktische informatie

Voor wie is deze jaartraining geschikt?

Deze training is geschikt voor iedereen die wil leren om – onder alle omstandigheden – ontspannen, geïnspireerd en effectief te leven en te werken.

Werkvormen

De wekelijkse lessen bestaan uit ontspanningsoefeningen, theorie en meditatieve oefeningen gericht op zelfreflectie, inzicht en transformatie. Elke week krijg je opdrachten, waarmee je in je dagelijks leven oefent. Je deelt je ervaringen met de groep, zodat je van elkaar gaat leren. We bevelen aan om gedurende de training notities bij te houden zodat je je ontwikkeling kunt teruglezen.

Een workshop op zaterdagochtend maakt deel uit van de jaartraining.

Wat neem ik mee?

Neem een pen en schrift mee, zodat je je ervaringen en reflecties kunt opschrijven en nalezen. Als je in het schrift ook je huiswerk bijhoudt, maak je een document waarin je je eigen ontwikkeling kunt teruglezen.

Kum Nye-oefeningen maken deel uit van de lessen. Draag dus bij voorkeur comfortabel zittende kleding.

Literatuur

Tarthang Tulku, Skillful means

Print Friendly, PDF & Email