Stress transformeren in voldoening

Stress transformeren in voldoening - Leer de wijsheid van het boeddhisme toe te passen in je werk en je dagelijkse leven - Jaartraining Skillful Means bij Nyingma Centrum Nederland

Skillful means – Jaartraining I

Inschrijving gesloten

Spanning is normaal, stress niet. Skillful Means biedt bewezen methoden om stress om te zetten in voldoening, zowel op het werk als thuis. Hiermee voorkom je burn-out, verminder je stress en leg je de basis voor duurzame vervulling.

Skillful Means leert je om zelfs situaties die je normaal gesproken liever uit de weg gaat anders te benaderen. Ze worden bondgenoten op weg naar je natuurlijke balans.

Dat gebeurt in actie: je gebruikt je alledaagse activiteiten als basis om te oefenen met een nieuwe houding en nieuw gedrag. Zo ervaar je direct hoe het is om gezond te leven en werken, zonder emotionaliteit en met een overvloed aan creatieve, voedende energie.

Dit programma spreekt je aan op wie je ten diepste bent en nodigt je uit om je volledige vermogen als mens naar buiten te brengen. Je ontdekt dat je van nature positief en gevend bent, gericht op samenwerking.

Omdat je een jaar lang elke week met de training bezig bent kan er blijvende positieve verandering plaatsvinden. Daarvan heb je de rest van je leven plezier.

Begeleiding: Ineke Smits

Programma jaartraining Stress transformeren in voldoening

  • 6 september 2021 – 9 mei 2022
  • maandagavond van 19.00 – 20.30 uur
  • 30 lessen en 1 workshop
  • inclusief passe-partout voor de Dagstart en voor Kum Nye op zondag
  • online en zodra mogelijk óók live op het Centrum
  • minimaal 8, maximaal 15 deelnemers

Kosten Jaartraining + 1 workshop, incl. Dagstart en Kum Nye op zondag: € 405,- of 9 x € 45,-

Inschrijving gesloten

Wil je alleen de lessen volgen, zonder Dagstart en Kum Nye op zondag? Dat kan:

Kosten 30 lessen + 1 workshop: € 315,- of 9 x € 35,-

Deze jaartraining wordt online aangeboden via Zoom. Als de omstandigheden het toelaten kun je óók live meedoen op het Nyingma Centrum. Je ontvangt een paar dagen voor aanvang de Zoomlink en informatie over eventuele live deelname.


Lesprogramma Stress transformeren in voldoening

Zelfkennis – Jij bent niet je stress

Jij bent niet je stress, maar stress is een patroon van weerstand in ons lichaam en in onze geest.

Nieuwe bronnen aanboren – voldoening – de ‘vier nee’s’

In deze les leer je vier dingen die je voortaan niet meer hoeft te doen.

Balans herstellen –  Lichaam en geest

Als je lichaam en geest met elkaar in contact brengt, geeft dat balans en een staat van welbevinden.

Zelfkennis – drie obstakels bij verlichten van stress

Je leert om drie obstakels te herkennen en past remedies toe om die obstakels uit de weg te ruimen.

Nieuwe bronnen aanboren – Een nieuwe taal

Je maakt kennis met een nieuwe taal, die niet gebonden is aan de ‘oude stemmen’ van het geconditioneerde zelf.

Balans herstellen – Voelen en denken

Je leert de buik betrekken bij je ervaring, zodat je handelingen ondersteund worden.

Balans herstellen – Voelen en denken – Intelligentie ontwikkelen

Door goed gebruik te maken van je intelligentie kun je de benauwde ruimte openen, waar gedachten en emoties je wereld beheersen. Maar wat is intelligentie?

Balans herstellen – Voelen en denken – Energiecentra in het lichaam

Je krijgt verschillende suggesties om energiecentra in het lichaam te betrekken en te (re)vitaliseren, ook terwijl je actief bent.

Zelfkennis – Verantwoordelijkheid nemen

Verantwoordelijkheid nemen betekent dat je het beste in jezelf naar boven laat komen, doordat je gebruik maakt van je tijd in dit leven. Je oefent met de houding en het gedrag die je in staat stellen om verantwoordelijkheid te kunnen nemen.

Nieuwe bronnen aanboren – Zintuigen openen

Stress treedt op als de zintuigen niet ontspannen kunnen functioneren. Je leert de zintuigen naar binnen en naar buiten te ontspannen. Wanneer de zintuigen openen, kunnen vaste voorkeuren en houdingen ontspannen.

Balans herstellen – Geven en ontvangen – Alchemie van de adem

Adem is onze voornaamste levensenergie. Door in- en uitadem in evenwicht te brengen, komt er evenwicht in de stroom tussen geven en ontvangen.

Balans herstellen – Geven en ontvangen – Waardering en motivatie

Waardering en motivatie zijn van wezenlijk belang voor een bevredigende en gezonde werkervaring.

Balans herstellen – Geven en ontvangen – Om je werk geven

‘Geven om’ leidt tot betrokkenheid, vrij van beperkingen, en tot plezier in het zo goed mogelijk uitvoeren van de activiteit die je onder handen hebt. Hoe kun je deze kwaliteit ook vrijmaken in situaties die je lastig vindt?

Zelfkennis – Wat is het dat ik niet weet?

Je kunt leren om jezelf vragen te stellen, die nieuwe kennis aanboren en die knopen in je geest openen.

Nieuwe bronnen aanboren – Een nieuw thuis creëren

Hoe kun je je altijd en overal thuis voelen, ongeacht de omstandigheden?

Balans herstellen – Zijn en Doen – Aanwezig zijn in je activiteiten

In deze les aandacht voor stil zijn.

Balans herstellen – Zijn en Doen – Gerichte aandacht ontwikkelen

Je ontwikkelt focus, zodat je aanwezig bent in je ervaring.

Balans herstellen – Zijn en Doen – Concentratie ontwikkelen

Concentratie is het vermogen om bij de keuze van het aandachtig bewustzijn te blijven, zonder afgeleid te worden. Je ontwikkelt concentratie.

Balans herstellen – Zijn en Doen –  Het positieve doen

Een belangrijke oorzaak voor stress is het vastzitten in gedragspatronen die je energie vasthouden. Je kunt stress transformeren in meer gezonde en heilzame manieren van zijn door de herhaling van patronen te doorbreken en door te kiezen voor het positieve.

Zelfkennis – Tijd besturen

Leer en ervaar hoe je tijd kunt gebruiken om stress om te zetten in resultaatgericht en met voldoening werken.

Nieuwe bronnen aanboren –  Een positieve grondhouding

We hebben de keuze positieve gedachten in onze geest te plaatsen en te voorkomen dat we ons eigen lijden of dat van anderen versterken. Je leert een positieve houding te versterken.

Balans herstellen – Privé en Werk

Het gevoel van scheiding tussen privé en werk kan stress opleveren. In deze les leer je te zien dat die strijd zich niet zozeer buiten je afspeelt, maar vooral gevoerd wordt in je geest. Je kunt er invloed op uitoefenen!

Zelfkennis – Mindfulness van stress in vijf stappen

Met alle ervaring en kennis van het afgelopen jaar, ben je in staat om situaties die zich aan je presenteren meer ontspannen te benaderen. En je handelt effectiever. Je hebt de middelen en als je mindful bent kun je ze op het juiste moment inzetten. Daaroor ga je bloeien en breng je ook de wereld om je heen makkelijker tot bloei.

Praktische informatie

Voor wie is deze jaartraining geschikt?

Deze training is geschikt voor iedereen die wil leren om – onder alle omstandigheden – ontspannen, geïnspireerd en effectief te leven en te werken.

Als je aan het re-integreren bent, bijvoorbeeld na een burn-out, kan deze training je zeer goed ondersteunen.

Maar het allerbelangrijkste is, dat je de wens hebt om je focus te verschuiven van een leven met beperkingen naar een leven zonder beperkingen.

Werkvormen

Je krijgt les in een groep van minimaal 8 en maximaal 15 deelnemers. Daardoor is er veel ruimte en tijd voor persoonlijke inbreng en uitwisseling.

De wekelijkse lessen bestaan uit ontspanningsoefeningen, theorie en meditatieve oefeningen gericht op zelfreflectie, inzicht en transformatie.

Elke week krijg je opdrachten, waarmee je op je werk en/of in je dagelijks leven oefent. Je deelt je ervaringen met de groep, zodat je van elkaar gaat leren.

Wij raden aan om gedurende de training notities bij te houden, zodat je je ontwikkeling kunt teruglezen.

Een workshop op zaterdagochtend maakt deel uit van de jaartraining.

Wat neem ik mee?

Neem een pen en schrift mee, zodat je je ervaringen en reflecties kunt opschrijven en nalezen. Als je in het schrift ook je huiswerk bijhoudt, maak je een document waarin je je eigen ontwikkeling kunt teruglezen.

Kum Nye-oefeningen maken deel uit van de lessen. Draag dus bij voorkeur comfortabel zittende kleding.

Literatuur

Tarthang Tulku, Skillful means